Plant skov på ubrugte og kedelige arealer
Skolegårde, idrætspladser og byrum er fulde af oversete eller ubrugte arealer, som bare ligger hen som golde og kedelige græsplæner eller asfaltørkener.
Her er det oplagt at plante en skoleskov ved hjælp af Miyawaki-metoden.
Der skal ikke meget plads til
En skoleskov plantet efter Miyawaki-metoden behøver ikke mere end 16 kvadratmeter, svarende til cirka to parkeringspladser, og kan forvandle kedelige arealer til spændende mikroskove, hvor elever kan gå på opdagelse efter vilde planter og insekter.
Samtidig skaber Miyawaki-skovene små oaser for Danmarks trængte insekt-, fugle- og dyreliv, og kan fungere som vigtige trædesten, når insekter, fugle og dyr flytter sig på tværs af store ugæstfrie arealer, hvor de ofte har svært ved at finde vand, ly og mad.
Betydningen af Miyawaki-skoleskove
Ved at bruge hjemmehørende arter skabes der robuste skovmiljøer, der hurtigt udvikler større biodiversitet end traditionelle skove på samme alder, som ofte består af ret få træarter.
Den øgede biodiversitet kommer af, at jorden er fuld af mad til mikrolivet og det lidt større krible-krableliv, samt at de mange forskellige træarter tiltrækker mange forskellige insekter, hvoraf nogle insekter lever specifikt på bestemte arter.
Men selvom skoleskove forbedrer biodiversiteten, styrker økosystemet, gør humuslaget tykkere, samt opsamler vand ved kraftige regnskyl, så er vores primære formål med skoleskovene at styrke elevernes naturforståelse og inspirere dem til at blive nysgerrige på naturen.