Et eksempel på en skov, der er planlagt og plantet af skolen selv efter at være blevet skudt i gang af Projekt Skoleskov.
Læg mærke til den spændende løsning med stengærdet, der fungerer som hegn på den ene side af skoven.
Der er også indtænkt en lille plads i midten af skoven, selvom der kun er 50 kvadratmeter træer at trylle med.
Under Projekt Skoleskov har vi holdt oplæg for lærere og andre interesserede om Miyawakimetoden på de involverede skoler.
Metoden er særlig og lægger vægt på at jorden gøres så optimal for træerne som muligt, så man bedst muligt mimer en klimaksskaov (en fuldt udviklet skov).
Det bliver selvfølgelig ikke en gammel skov med hule stammer og de helt særlige dyre-, fugle- og insektarter, som kun knytter sig til gamle træer. Tiden spiller stadig en rolle.
Men vi kan hjælpe skovbundens processer og sammensætningen af skoven så meget på vej, at skoven vokser hurtigere end normalt og ofte også trives bedre end normalt.
Her er det billeder fra jordprøvetagningen på Glesborg Skole i en banke af jord, der nærmest er rent sand.
Tilsyn
Jorden er dækket med hø, der er lagt ud i forskellige tykkelser.
Man kan her se, hvilken betydning tykkelsen af jorddækket har for væksten af vilde planter.
Træerne blev plantet kort før frosten satte ind og ser ud til at have haft en hård start.
Skolen har selv planlagt indhentning og iblanding af jordforbedringsmidler til den meget sandede jord.
Der er blandt andet blevet brugt økologisk fåremøg til jordforbedringen.
De vilde planter står frodigt, så intet tyder på vandmangel.
Næste sæson vil vise, om skoven kommer sig over den hårde start, eller om den er sat permanent tilbage.