Undervisningsmateriale

Download vores undervisningsmateriale og få inspiration til læring i det fri

IMG 7251

Til læreren

Lidt om indholdet af undervisningsmaterialet

Praktisk Økologi har udarbejdet et let tilgængeligt undervisningsmateriale, som frit kan benyttes.
Undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i, at man har en skoleskov.
En del af det kan dog også benyttes, selvom man endnu ikke har en skoleskov, bare man har adgang til en anden form for skov eller natur. Vi har lavet 70 sider til jer, så der er nok at vælge og vrage imellem.

Nedenfor får du lidt information om noget af det tilgængelige materiale. 

 

IMG 7680 Bioblitz I Tirsbæk Bakker 2

Lav en bioblitz

Forestil dig, at du går ud og tager et billede af et eller andet. BLITZ! Så har du et øjebliksbillede.

Med en bioblitz stiller vi skarpt på naturen - ikke med et kamera men med vores øjne. 
Vi går ud og leder efter bestemte ting, for eksempel blomster eller insekter, finder ud af, hvad vi har fundet og registrerer dem på den ene eller den anden måde og på den måde har vi, BLITZ!; lavet et øjebliksbillede for lige netop det undersøgte i lige præcis dette område på lige præcis denne dag.

Gentager du forsøget måske året efter, vil du kunne se, at resultaterne ikke nødvendigvis er ens.

IMG 0009 Glesborg

Mål væksten

Skudlængde, tykkelsesvækst og samlet højde

Træernes vækst er blevet kickstartet her i skoleskoven.
Jordforbedringen har hjulpet træernes rødder med hurtigt at få styr på forsyning af vand og næringsstoffer, så træerne kan gro bedre end i almindeligt plantede skove.

Miyawakimetoden er ikke så udbredt endnu i Danmark, så det er vigtigt, at vi får nogle målinger på, hvordan skovene klarer sig. Og her kan I hjælpe.

Vi vil super gerne høre, hvad I finder ud af med hensyn til skovens vækst.

Man kan sende sine observationer til os på info@praktiskoekologi.dk 

IMG 5008 Mia Grøn Bredtæge På Grønt Græsaks Ikke Helt Skaprt

På krible-krable-jagt

Sådan kan det gøres

Når der er planter, er der også insekter, der lever af planterne.
Når der er mange forskellige træer, som her i skoleskoven, er der mulighed for at der er mange forskellige insekter og andet krible-krable.

I undervisningsmaterialet får I instruktion i at afsøge skoven og området om den med slagketcher, I får vejledning i at lave fælder og I får opgaveark til at registrere jeres fund.

Rigtig god jagt og husk at sløjfe fælderne lige efter brug.

Nutrient Cycling Wo Logo

The Poop Loop

Næringsstoffernes kredsløb

Jorden i jeres skoleskov er blevet behandlet på en måde, så træerne hurtigt bliver en del af næringsstoffernes kredsløb, eller The Poop Loop, som det kaldes her i undervisningsmaterialet.

Ide til ekstra øvelse: Prøv at tage jordprøver af forskellige typer jord og læg dem under mikroskop. Hvad ser I? Hvor er der mest liv?

Planchen findes oversat til dansk i undervisningsmaterialet med en lidt længere forklaring på kredsløbet.

 

STEM-FAG

Inspiration til undervisningen

Der er mange måder hvorpå læreren kan inddrage skoleskoven i undervisningen, herunder inden for STEM-fagene (videnskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik).
Vi har lavet et undervisningsmateriale, som du kan bruge.
Du finder knapperne til at downloade hele materialet flere steder her på hjemmesiden.

Derudover kan du få lidt ekstra  inspiration til undervisningen i STEM-fagene nedenfor:


Videnskab/Science

1. Økosystemer og biodiversitet
Eleverne lærer om vigtigheden af biodiversitet og hvordan forskellige arter bidrager til et sundt økosystem. Ved at observere skovens udvikling, forstår de bedre processerne i et naturligt habitat.

2. Botanik
Eleverne lærer planterne at kende og lærer om deres livscyklus, fotosyntese og hvordan forskellige plantearter tilpasser sig deres miljø.

3. Miljøvidenskab
Undervisningen kan omfatte emner som klimaændringer, kulstoflagring og hvordan skove bidrager til at mindske klimapåvirkningen.

 

Teknologi

1. Dataindsamling og analyse
Eleverne kan bruge teknologi til at indsamle data om skovens vækst, temperaturændringer og fugtighedsniveauer. Dette kan omfatte brug af sensorer eller simple måleinstrumenter.

2. Brug af apps og software
De kan bruge forskellige apps til at identificere plantearter, kortlægge skovens udvikling eller deltage i citizen science-projekter.

 

Ingeniørvidenskab/Engineering

1. Jordforbedring og vandhåndtering
Diskussion om, hvordan Miyawaki-metoden forbedrer jordens struktur og vandabsorption, kan føre til projekter om bæredygtig jordhåndtering og vandhåndtering.

2. Design og planlægning
Eleverne kan involveres i designprocessen af skovområdet, hvilket giver dem praktisk erfaring med planlægning og projektledelse.

 

Matematik

1. Arealberegning og Densitet
Eleverne kan bruge matematik til at beregne skovens areal og densitet af træer per kvadratmeter.

2. Statistik og Dataanalyse
Analysering af indsamlede data om skovvækst, biodiversitet mv. giver mulighed for at anvende statistiske metoder.


Tværfaglige Projekter

1. Kunst og skrivning
Eleverne kan bruge skoven som inspiration til kreative projekter som tegning, fotografering eller skrivning.

2. Socialt ansvar og samfundslære
Diskussioner om miljøbevarelse, bæredygtighed og samfundets ansvar over for naturen.


Ved at inddrage skoleskove i undervisningen får eleverne ikke kun praktisk erfaring, men også en dybere forståelse for naturens kompleksitet og vigtigheden af at beskytte vores miljø.
Det er Praktisk Økologis håb, at skoleskoven og den efterfølgende undervisning i den kan give eleverne handlemuligheder i forhold til at modvirke klima- og biodiversitetskrisen, samt gøre dem til miljøbevidste og ansvarlige verdensborgere.

 

Rigtig god fornøjelse!


expand_less